НОРМИ МИТНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ЯК ПРЕДМЕТ КОНСТИТУЦІЙНОГО КОНТРОЛЮ

Автор(и)

  • Олена Олексіївна Томкіна

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.5.10

Ключові слова:

Митний кодекс України, конституційний контроль, верховенство права, юридична визначеність, принцип індивідуалізації юридичної відповідальності

Анотація

Стаття присвячена проблемі законодавчого визначення адміністративної відповідальності за порушення митних правил, зокрема за дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їхнього розміру, а також інші протиправні дії, спрямо- вані на ухилення від сплати митних платежів (стаття 485 Митного кодексу України). Положення статті 485 Митного кодексу України оскарженні до Конституційного Суду України з мотивів їхньої невідповідності Конституції України. Автори конституційних скарг обґрунтовують неконституційність положень цієї статті тим, що абсолютно визначена санк- ція, неможливість її зменшення і відсутність альтернативних видів санкцій за вчинення від- повідного правопорушення не дають змоги застосовувати цю норму з урахуванням принци- пу індивідуалізації юридичної відповідальності правопорушника, що суперечить частині 2 статті 62 Конституції України. Автори клопотань також указують на те, що невідповідність санкції статті 485 Митного кодексу України засадам індивідуалізації юридичної відповідальності порушує встановле- ні Конституцією України право особи володіти, користуватися і розпоряджатися власністю (стаття 41), право особи на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (стаття 48). Оскарження положень статті 485 Митного кодексу України актуалізує проблему забезпе- чення конституційності митного законодавства України загалом, оскільки, окрім оспорюва- них положень зазначених статей цього Кодексу, є й інші формальні склади митних право- порушень, що містять абсолютно визначені санкції та/або є юридично невизначеними. Диспозиція норми права, що викладена у статті 485 Митного кодексу України, сконстру- йована законодавцем у вигляді «відкритого» (незавершеного) переліку протиправних дій, що спрямовані на ухилення від сплати митних платежів. Вказівка на ознаку протиправ- ності «інших» дій та їхню мету не забезпечує чіткості, однозначності, зрозумілості сфор- мульованого законодавчого припису, отже, його передбачуваності для суб’єктів права. Таке використання засобів законодавчої техніки під час визначення адміністративного пра- вопорушення перетворює диспозицію норми права на «гумову» і загрожує законності пра- возастосування. Окрім цього, такий законодавчий припис є корупціогенним чинником, адже відкриває шлях до службових зловживань, довільного, на основі суб’єктивних оцінок, а не формально визначених ознак, тлумачення норми права. Отже, є підстави для висновку, що оскільки диспозиція норми права, шо викладена у статті 485 Митного кодексу України, сформульована нечітко та неоднозначно, приписи цієї статті не можна вважати юридично визначеними в аспекті їхньої передбачуваності для суб’єктів правозастосування. Санкція статті 485 Митного кодексу України є абсолютно визначеною, оскільки без- альтернативно передбачає тільки один вид адміністративного стягнення за визначене в цій статті митне правопорушення – штраф, не встановлює водночас допустимі для відповідно- го правопорушення межі його застосування, отже, не забезпечує індивідуальний характер юридичної відповідальності осіб, визнаних винними у правопорушенні. Зважаючи на викладене, митне законодавство України має розвиватися шляхом установ- лення відносно визначених і альтернативних санкцій, що дозволяє індивідуалізувати адміні- стративну відповідальність за порушення митних правил.

Посилання

Рішення Конституційного Суду України (Другий сенат) у справі за конституційною скаргою Одінцової Олени Анатоліївни щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень абз. 2 ст. 471 Митного кодексу України від 21 липня 2021 р. № 3-р(II)/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/v003p710-21

Резюме конституційної скарги Барсегяна Г.С. (до вх. № 18/7780 від 12 грудня 2019 р.). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/18_778019.pdf ; Резюме конституційної скарги Ліненко Н.М. (до вх. № 18/91 від 10 березня 2021 р.). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/18_912021.pdf

Головатий С. Мірило правовладдя. Коментар. Глосарій. Rule of Law Checklist. Київ : Ваіте, 2017. 163 с.

Рішення КСУ від 22 вересня 2005 р. № 5-рп/2005 ; від 29 червня 2010 р. № 17-рп/2010 ; від 27 лютого 2018 р. № 1-р/2018 ; від 13 червня 2019 р. № 4-р/2019 ; від 20 червня 2019 р. № 6-р/2019.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 р., ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17 липня 1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text

П. п. 52, 64 рішення ЄСПЛ у справі «Вєренцов проти України», 11 квітня 2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_945#Text

Заморська Л. Правова нормативність та її інституціоналізація в Україні : монографія. Одеса : Фенікс, 2013. 304 с.

Теорія держави та права : навчальний посібник / Є. Білозьоров та ін. ; за заг. ред. С. Гусарєва, О. Тихомирова. Київ, 2017. 320 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250 000 слів / уклад. і голов. ред. В. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Хачатуров Р., Липинский Д. Общая теория юридической ответственности : монография. Санкт-Петербург : Юридический центр «Пресс», 2007. 950 с.

Терещук М. Юридична відповідальність у публічному праві : дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2018. 211 с.

Общая теория права и государства : учебник / под ред. В. Лазарева. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Юристь, 1999. 520 с.

Велика українська юридична енциклопедія : у 20-и т. Харків : Право, 2016. Т. 3 : Загальна теорія права / редкол. : О. Петришин (гол.) та ін. ; Нац. акад. прав. наук України ; Ін-т держави і права імені В.М. Корецького НАН України ; Нац. юрид. ун-т імені Ярослава Мудрого. 2017. 952 с.

Шевчук С. Значення загальноправового принципу пропорційності для визначення конституційності законодавчих обмежень щодо реалізації конституційних прав і свобод (зарубіжний досвід). Вісник Академії правових наук України. 2000. № 1. С. 69–76.

Рішення ЄСПЛ у справі «Мамідакіс проти Греції» (“MAMIDAKIS c. GRÈCE”, заява № 35533/04) від 11 січня 2007 р. URL: https://taxlink.ua/ua/court/sprava-mamidakisproti-grecii

Рішення КСУ у справі щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ст.і 69 Кримінального кодексу України (справа про призначення судом більш м’якого покарання). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v015p710-04#Text

Осауленко А. Нормативна конструкція ретроспективної юридичної відповідальності в публічному праві сучасної України : автореф. дис. … канд. юрид. наук., 12.00.01, Київ, 2007. 20 с.

Лук’янець Д. Адміністративна відповідальність. Юридична відповідальність: проблеми виключення та звільнення / кол. авт. ; відп. ред. Ю. Баулін. Донецьк : ПП «ВД «Кальмус»», 2013. 424 с.

Додаток ІІІ до Протоколу про внесення змін до Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур від 26 червня 1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976_008#Text

Угода включена як Додаток до Протоколу про внесення змін до Марракеської угоди про заснування Світової організації торгівлі (Протокол ратифіковано Законом України від 4 листопада 2015 р. № 745–VІІІ). Голос України. 2015. № № 221–222.

Рішення КСУ від 22 грудня 2010 р. у справі за конституційним зверненням громадянина Багінського Артема Олександровича щодо офіційного тлумачення положень ч. 1 ст. 14–1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа про адміністративну відповідальність у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v023p710-10#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА