РОЛЬ ЛОКАЛЬНИХ АКТІВ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Олена Євгенівна Костюченко

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.5.11

Ключові слова:

академічна доброчесність, локальні акти, академічна відповідальність, юридична відповідальність, дисциплінарна відповідальність, заходи громадського впливу, Кодекс академічної доброчесності

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі локальних актів у забезпеченні академічної добро- чесності в Україні. Аналізуються відповідні норми чинного законодавства та підходи до визначення змісту локальних актів закладів вищої освіти і наукових установ. Обґрунтову- ється, що в регулюванні питань академічної доброчесності необхідно чітко усвідомлювати, що її забезпечення може мати марально-етичний аспект та правовий. Це виступає основою для диференціації змісту локальних актів щодо забезпечення академічної доброчесності. Обстоюється думка, що локальні акти щодо академічної доброчесності повинні істотно від- різнятися за змістом тоді, коли йдеться про морально-етичні норми і коли локальний акт передбачає притягнення суб’єктів до академічної відповідальності в юридичному розумін- ні. Стверджується, що головне призначення локальних нормативних актів у забезпеченні академічної доброчесності полягає у використанні їхніх нормативних властивостей під час застосування до порушників академічної доброчесності дисциплінарних стягнень та заходів громадського впливу. Локальні акти під час декларування принципів та правил поведінки не можуть виходити за межі законодавства. У статті обґрунтовується відповідь на два головні питання в досліджуваній проблематиці. По-перше, щодо можливості застосування локально- го акта з метою забезпечення академічної доброчесності є підстави стверджувати, що саме локальне регулювання здатне забезпечити деталізацію умов реалізації дисциплінарної полі- тики з урахуванням специфіки освітньої, наукової (творчої) діяльності. По-друге, щодо зміс- ту локального акта, наприклад Кодексу академічної доброчесності, варто передусім зважати на те, що він не повинен виходити за межі нормативної реґламентації порядку застосування до суб’єктів юридичних санкцій за порушення академічної доброчесності.

Посилання

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145–VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № № 38–39. Ст. 380.

Конституція України : Закон від 28 червня 1996 р. № 254к/96‑ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки принципів академічної доброчесності. URL: https://drive.google.com/file/d/1IJtjefmfqO1uNCn4p9cT5g6_58h0Cxq9/view

Щодо рекомендацій з академічної доброчесності для закладів вищої освіти : лист Міністерства освіти і науки України від 23 жовтня 2018 р. № 1/9–650. Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки України. 2018. № 11. С. 41.

Малогулко Ю.В., Затхей М.В. Проблеми академічної доброчесності у вищих навчальних закладах. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/20459/3857.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Рекомендация ЮНЕСКО/МОТ о положении учителей 1966 г. и Рекомендация ЮНЕСКО о статусе преподавательских кадров высших учебных заведений 1997 г. : руководство для пользователей / Международная организация труда и Организация Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры. 2008. 72 с.

Recommendation on science and scientific researchers. Adopted on 13 November 2017 by the General Conference of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Paris : UNESCO. 2018. 24 р.

Ramdani Zulmi. Construction of academic integrity scale. International Journal of ResearchStudies in Psychology. 2018. Vol. 7. № 1. Р. 87–97.

Guidance Note: Academic Integrity. Version 1.2 (28 March 2019). URL: https://www.teqsa.gov.au/latest-news/publications/guidance-note-academic-integrity#:~:text=Breaches%20of%20academic%20integrity%20in,work%20prepared%20by%20another%20person

Плагіат у вищій освіті. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/05/plagiat_qa.pdf

Undergraduate honor system honor code manual Virginia Polytechnic Institute and State University. URL: https://www.registrar.vt.edu/content/dam/registrar_vt_edu/documents/governance/2015-2016/HONOR-CODE-MANUAL-10-9-15.pdf

Біліченко О.С. Дисциплінарна політика та інструменти її реалізації у трудовому колективі. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2014. Вип. 3 (79). Т. 1. С. 61–72.

Алексеев С.С. Собрание сочинений : в 10-и т. : Курс лекций. Москва : Статут, 2010. Т. 3 : Проблемы теории права. 781 с.

Юридична енциклопедія : у 6-и т. / редкол. : Ю.С. Шемшученко (гол. ред.) та ін. Київ : Укр. енцикл. ім. М.П. Бажана, 2001. Т. 3 : К – М. 792 с.

Велика українська юридична енциклопедія : у 20-и т. Нац. акад. прав. наук. України, Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого. Харків : Право, 2018. Т. 11 : Трудове право / редкол. С.М. Прилипко (гол.) та ін. 776 с.

Супрунюк О.В. Компаративістсько-правове дослідження звільнення за аморальний проступок. Актуальні проблеми держави і права. 2014. Вип. 74. С. 81–89.

Кодекс законів про працю України. Відомості Верховної Ради Української Радянської Соціалістичної Республіки. 1971. № 50. Ст. 375.

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556–VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № № 37–38. Ст. 2004.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-29

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ