PARTICIPANTS OF LAWMAKING ACTIVITY: NORMATIVE AND DOCTRINAL ASPECTS OF COMPREHENSION IN UKRAINIAN

Authors

  • Anatoliy Kolodiy Institute of Lawmaking and Scientific and Legal Expertise of the National Academy of Sciences of Ukraine
  • Viktoriia Ternavska Institute of Lawmaking and Scientific and Legal Expertise of the National Academy of Sciences of Ukraine
  • Oleksiy Kolodiy National Academy of Internal Affairs

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2025.1.4

Keywords:

lawmaking activity, participants of lawmaking activity, subjects of lawmaking activity, subjects of lawmaking initiative, subjects of lawmaking provision, interested persons, legal monitoring

Abstract

Lawmaking activity fulfills its important social role, aimed at regulating a certain sphere of social relations in order to ensure the rights and legitimate interests of participants of social relations. In legal science the issue of the subject composition of lawmaking activity has been a controversial one for a long time. However, the gradual departure from the positivist approach to lawmaking contributed to the defining the state as the main, but not the only subject of lawmaking activity, that was reflected in the Law of Ukraine “On Lawmaking Activity”. Today the subjects of lawmaking activity, subjects of lawmaking initiative, subjects of lawmaking provision and interested persons are defined as the participants of the lawmaking process. The authors consider this approach as entirely justified in the aspect of theory of existence, functioning and correlation between civil society and legal state (the rule of law), since a lawmaking is the final stage in the process of creating law. At the same time, the question of the hour is the theoretical and methodological analysis of the constructive role of all participants in the lawmaking process as well as the issue of personalizing these participants. In the article there personified the circle of lawmaking participants, defined their status and powers in accordance with the provisions of legal doctrine and current legislation.The authors conclude that the issue of the constructive role of all participants in lawmaking activity in the process of legal monitoring deserves special attention, since the lawmaking activity is not only activities related to planning, developing the projects and adopting the normative-legal acts, but also keeping their records and carrying out legal monitoring according to the provisions of the Law of Ukraine “On Lawmaking Activity”. The authors emphasize on the need to adopt the special Law of Ukraine “On Legal Monitoring”, which will actually regulate the functionality of participants of lawmaking activity of each group, that has its own specifics at each stage of legal monitoring.

References

Перерва Ю. Законодавчий процес в Україні : автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.02. Київ, 2009. 19 с.

Загальна теорія права : підручник / за заг. ред. М. Козюбри. Київ : Ваіте, 2015. 392 с.

Загальна теорія держави і права : підручник для студентів юридичних спеціальностей вищих навчальних закладів освіти / М. Цвік та ін. ; ред. : М. Цвік та ін. Харків : Право, 2002. 432 с.

Степанян Г. Провідна роль принципів конституційного права у процесі формування ефективної системи права. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Право». 2008. Вип. 11. С. 183–186.

Про правотворчу діяльність : Закон України від 24.08.2023 р. № 3354–IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 93. Ст. 364.

Юридична енциклопедія : у 6 т. Т. 4 : Н – П / за ред. Ю. Шемшученка (гол. редкол.) та ін. Київ : Укр. енцикл., 2002. 720 с.

Конституція України : Закон України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про Реґламент Верховної Ради України : Закон України від 10.02.2010 р. № 1861-VI. Відомості Верховної Ради України. 2010. № № 14–17. Ст. 133.

Положення про порядок підготовки та внесення проєктів актів Президента України : Указ Президента України від 15.11.2006 р. № 970/2006. Урядовий кур’єр. 2006. № 220.

Про Кабінет Міністрів України : Закон України від 27.02.2014 р. № 794–VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 13. Ст. 222.

Реґламент Кабінету Міністрів України : постанова Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 р. № 950, у редакції постанови від 09.11.2011 р. № 1156. Урядовий кур’єр. 2007. № 138.

Тернавська В. Конституційно-правова політика України та її суб’єкти. Юридичний науковий електронний журнал. 2019. № 6. С. 77–80. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2019-6/15.

Про центральні органи виконавчої влади : Закон України від 17.03.2011 р. № 3166-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 38. Ст. 385.

Положення про Міністерство юстиції України : постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 р. № 228. Урядовий кур’єр. 2014. № 123.

Юридична енциклопедія : у 6 т. Т. 5 : П – С / за ред. Ю. Шемшученка (гол. редкол.) та ін. Київ : Укр. енцикл., 2003. 736 с.

Конституція Автономної Республіки Крим від 21 жовтня 1998 р. : Закон України від 23.12.1998 р. № 350–XIV. Відомості Верховної Ради України. 1999. № № 5–6. Ст. 43.

Про місцеві державні адміністрації : Закон України від 09.04.1999 р. № 586-XIV. Відомості Верховної Ради України. 1999. № № 20–21. Ст. 190.

Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24. Ст. 170.

Великий енциклопедичний юридичний словник / за ред. Ю. Шемшученка. 2-ге вид., переробл. і доп. Київ : Юридична думка, 2012. 1020 с.

Про державну службу : Закон України від 10.12.2015 р. № 889-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 4. Ст. 43.

Про службу в органах місцевого самоврядування : Закон України від 07.06.2001 р. № 2493-III. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 33. Ст. 175.

Колодій О. Поняття народу та його співвідношення з населенням та нацією. Правове регулювання економіки. 2017. № 16. С. 43–53.

Про всеукраїнський референдум : Закон України від 26.01.2021 р. № 1135-IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № № 1–2. Ст. 1.

Положення про Апарат Верховної Ради України : розпорядження Голови Верховної Ради України від 25.08.2011 р. № 769 (у редакції розпорядження Голови Верховної Ради України № 734 від 20.11.2014 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/769/11- %D1%80%D0%B3#Text.

Положення про Офіс Президента України : Указ Президента України від 25.06.2019 р. № 436/2019. Офіційний вісник України. 2019. № 51.

Положення про Секретаріат Кабінету Міністрів України : постанова Кабінету Міністрів України від 12.08.2009 р. № 850. Урядовий кур’єр. 2009. № 154.

Сучасна правова енциклопедія / О. Зайчук та ін. ; за заг. ред. О. Зайчука ; Ін-т законодавства Верховної Ради України. Київ : Юрінком-Інтер, 2010. 384 с.

Про лобіювання : Закон України від 23.02.2024 р. № 3606-ІХ. Відомості Верховної Ради України. 2024. № 18. Ст. 77.

Тернавська В. Лобізм як метод формування правової політики держави. Альманах права. 2016. Вип. 7. С. 382–385.

Колодій А., Тернавська В. Моніторингово-правовий процес та техніка підготовки моніторингового звіту. Правовий моніторинг як складова правотворчої та правозастосовчої діяльності : монографія / за заг. ред. О. Кота, А. Гриняка, Н. Міловської. Київ : Алерта, 2023. С. 116–126.

Published

2025-03-20

Issue

Section

LAW-MAKING ACTIVITY: CURRENT PROBLEMS OF NORM-MAKING